måndag 8 november 2010

Böcker/Jane Eyre

Jag hade glömt bort hur mycket jag älskar ett läsa nu igen, men vi började läsa klassiker i skolan och jag blev ju då tvungen att ta tag i en bok och börja läsa igen. Den där känslan man får av att öppna en bok och läsa de första raderna och redan då veta att man älskar den, hur underbart är inte det? Att sedan lära känna personerna i boken och tillslut sakna dem när man läst ut boken. Det är härligt.
Jag tycker lite synd om de människor som inte kommit underfund med hur befriande det är att få gömma sig i en bok och inte behöva bry sig i sitt eget liv och sina egna problem för en stund. som inte har förstått klarheten i glädjen och friheten att bli bortdragen till en annan värd, in i det overkliga och otroliga. Att få glömma allt runt en, stänga ut alla ljud och rörelser.

Nästan ingen når mig när jag sitter och läser. Ingen kan rubba min lycka innan jag själv väljer att ta avstånd från den.| Fast min galna syster däremot, kan kanske lyckas om hon gör saker som hon t.ex. Gjorde förra vintern. -hon kom springade genom huset i gul BH, oranga spetstrosor och med sitt oranga hår i en ”lilla-my” tofs medan hon skrattade på ett vis som man skulle tro att kommer från en psykiskt skadad fullvuxen man... hon skulle kanske lyckas dra bort min uppmärksamhet från overkligheten..

Jag valde klassikern Jane Eyre och sätter upp ett klipp från början av filmen från 1996

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar